Starbucks kampanje

starbucks014. From the findings above (question 3) imagine that the international coffee brand, Starbucks, is your client. Give one complete strategy for a small activation campaign to advertise Starbucks on aeroplanes.

Research: Starbucks ble opp opprettet i 1971 i USA. Fra 1989 til 2012 økte antall butikker fra 55 til 17651. Starbucks har i løpet av disse årene bygd seg opp til et godt kjent varemerke og er kjent for miljøbevisthet og kvalitet.

Strategi

Kunde: Starbucks

Hva: Boardingpass-lignenede flyer

Hvorfor: For å nå et større antall kunder

Hvordan: Boardingpass-lignende flyer som blir delt ut når passasjerene kommer ombord på flyet. De aller fleste går med boardingkortet i hånden for å finne plassen sin, så det vil ikke by på problem å få en flyer i samme størrelse i hånden. Når passasjeren har satt seg så er det alltid litt «dø-tid» til besetningen er klar for sikkerhets gjennomgang og flyet er klart til avgang. Passasjeren har da tid til å lese brosjyren.

Mål: Å få flere kunder og til å få flere til å laste ned Starbucks-appen. Ved å friste med en gratis drikke ved nedlastning av appen så vil en og lage et touchpoints der Starbucks kan legge ut eksklusive tilbud til sine app-kunder.

Tidsplan: Kampanje over en måned.

Budskjett: ?

Touchpoint: Flyeren kan deles ut når passasjer går ombord på flyet.

Utfordring 1: Passasjer vil gjerne laste ned app-en med en gang for ikke å glemme det, mens besetning egentlig ønsker at alle skal skru av telefonen.

Utfordring 2: Ved å gi flyeren når de går av flyet er at den forsvinner sammen med alt annet og pasasjeren glemmer å laste ned app-en.

Utfordring 3: Ved å dele ut flyeren i luften, så er nuligheten også stor for at pasasjeren glemmer å laste ned app-en når flyet har landet. Da må det kanskje være plakater i ankomsthallen der pasasjeren blir minnet på kampanjen.

Utfordring 4: Ved å legge inn en QR-kode så kan passasjeren skanne koden oppe i flyet, men telefonen vil jo ikke klare å hente frem nettsiden siden de fleste fly ikke har tråløst internett… (på Norwegian-fly vil det funke bra da de fleste Norwegian fly har tråløst internett også i luften. )

Manage the assets: Ved at en lager en link mellom kunden og Starbucks gjennom en app så har en laget et bindeledd. Ved å sende ut nye rabattkuponger på app-en ved gjevne mellomrom vil en opprettholder en interessen og kundeforholdet mellom kunden og Starbucks.

Reklamer